Sabtu, 05 Maret 2016

Penilaian Autentik dalam pembelajaran di Sekolah


Meneropong dunia pendidikan lebih dekat dalam melakukan penilaian terhadap hasil belajar pelajar merupakan peranan yang sangat penting. Tak jarang kenyataan yang ditemui pada lapangan adalah penerapan tidak benar-benar adil. Kebanyakan guru masih menganggap remeh. Pelbagai perspektif terhadap penilaian menjadi isu yang sentiasa hangat dibincangkan pada akhir semester atau akhir tahun. Guru mengalami kekurangan data untuk menentukan kecemerlangan pelajar atau melaporkan perkembangan pelajar kepada orang tua.

Brown, (1989) menyatakan dalam tulisannya setiap pelajar harus mampu menunjukkan pengetahuan dan keterampilan mereka untuk mendapatkan pembelajaran menyeluruh dalam mengembangkan diri; pelajar harus aktif sebagai pembelajar seumur hidup. Ada yang perlu perubahan untuk membuat bertimbang rasa kepada dunia pendidikan lebih tersorot tidak hanya berdasarkan tes yang jelas tidak memerlukan pelajar untuk mewujudkan, membina, berunding dan berkomunikasi, tetapi konsep secara keseluruhan daripada ujian itu sendiri.

Brown, S., Race, P., & Smith, B. (2005) menerangkan terdapat banyak hal kenapa perlu digunakan penilaian, diantaranya iaitu untuk membimbing peningkatan pelajar, dapat membantu pelajar untuk memutuskan pilihan yang tepat dalam memilih program belajar berkelanjutan sesuai dengan kemampuanya. Selain itu dapat membantu pelajar untuk belajar dari kesalahan atau kesulitan mereka. Menjadi penentu level atau kelas pelajar, sedangkan bagi guru menjadi penentu seberapa baik ia dalam mengembangkan pelajar dalam belajar.

Penilaian autentik merupakan jawapan yang tepat untuk pendidikan lebih baik. Menilai pelajar dari segala sudut pandang, tidak hanya pada ujian tulis yang menjadi tolak ukur utama yang sering digunakan guru dalam menilai pelajarnya. Mengenal lebih dalam penilaian autentik membantu guru mengetahui sama ada pelajar pintar dan sama ada mereka boleh membuat pembaharuan dalam situasi baru.

1.  Teori Pembelajaran dan Penilaian Autentik
Tiap teori belajar menitikberatkan pada tumpuan yang berbeza-beza, ada yang lebih mementingkan proses belajar, pada hasil belajar, pada isi atau kandungan bahan ajar, ada pula yang mengutamakan kepada pembentukan atau mengkonstruksi pengetahuan, sikap atau keterampilannya sendiri. Sedangkan penilaian autentik (authentic assessment) merupakan suatu proses untuk menggambarkan perubahan dalam diri pelajar dalam pembelajaran. Maknanya, penilaian tidak hanya sekadar pencapaian matlamat, tetapi juga suatu usaha untuk memperoleh pelbagai maklumat secara berkala, berkesinambungan, dan menyeluruh tentang proses dan hasil belajar pelajar.

Teori belajar mengakui bahawa belajar bergantung pada hubungan timbal balik yang kompleks dari kognitif, afektif dan sosial budaya faktor (Cumming, JJ, & Maxwell, GS, 1999; Resnick, 1989). Ketiga elemen penting tersebut menjadi acuan dalam penilaian autentik yang juga ditafsirkan sebagai proses penilaian kinerja pelajar dalam melaksanakan tugas-tugas tertentu dalam situasi sebenar, guru boleh menetapkan kriteria prestasi dan penskoran yang memenuhi aspek kebolehpercayaan dan kesahihan.

Menurut Taufina (2009), terdapat beberapa prinsip penilaian, iaitu 1) proses penilaian harus merupakan bagian yang tak terpisahkan dari proses pembelajaran, bukan bahagian penting dari proses pembelajarn, 2) penilaian harus mencerminkan masalah dunia nyata, 3) penilaian perlu menggunakan pelbagai unsur, kaedah dan kriteria yang sesuai dengan ciri-ciri dan intipati pengalaman belajar, 4) penilaian harus bersifat holistik yang merangkumi semua aspek dan 5) berterusan, memantau proses, kemajuan, dan perbaikan hasil terus menerus dalam bentuk ulangan harian, ulangan tengah semester, ulangan akhir semester, dan ulangan kenaikkan.

Penilaian sahih menuntut pelajar untuk melakukan tugas-tugas intelektual berdasarkan pengetahuan yang diperoleh. Melalui pelbagai tugas pelajar mampu membenarkan jawapan, melakukan kajian, melakukan eksperimen, dan menyelesaikan projek-projek (Engel, Pulley, & Rybinski, 2003; Wiggins, 1990).
Penilaian autentik cuba menggabungkan kegiatan guru mengajar, aktiviti-aktiviti pelajar belajar, motivasi dan penglibatan peserta didik, serta kemahiran belajar. Pada penilaian autentik guru menerapkan kriteria yang berkaitan dengan pembinaan pengetahuan, kajian keilmuan, dan pengalaman yang diperoleh dari luar sekolah. Kerana penilaian itu merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran, guru dan peserta didik berkongsi pemahaman tentang kriteria prestasi.

Pada praktiknya, penilaian autentik dituntut mampu menggambarkan sikap, kemahiran, dan pengetahuan apa yang sudah atau belum dimiliki oleh pelajar, bagaimana mereka menerapkan pengetahuannya, dalam hal apa mereka sudah atau belum mampu melaksanakan perolehan belajar, dan sebagainya. Atas dasar itu, guru dapat mengenalpasti bahan apa yang sudah layak dilanjutkan dan untuk materi apa pula kegiatan remedial harus dilakukan.

2. Tujuan Penilaian Autentik
Penilaian autentik bertujuan menyediakan maklumat yang sah/valid dan tepat mengenai hal yang benar-benar diketahui dan dapat dilakukan oleh pelajar. Aktiviti pelajar terdiri daripada aktiviti nyata yang dapat diamati dan aktiviti tersembunyi yang tidak dapat diperhatikan seperti berfikir, dan tanggapan pelajar terhadap pengalaman tertentu. Aktiviti ini boleh meliputi keduanya baik nyata mahupun tersembunyi.

Cumming, J. J., & Maxwell, G. S., 1999; Newmann & Archbald, 1992) membincangkan bahawa tujuan utama penilaian autentik adalah untuk menumbuhkan jenis berfikir tahap tinggi dan kapasiti pemecahan masalah yang berguna baik untuk individu dan masyarakat.

Penilaian autentik mementingkan penilaian proses dan hasil sekaligus. Maknanya, seluruh usaha pelajar dalam kegiatan pembelajaran boleh dinilai secara objektif, apa adanya, dan tidak semata-mata hanya berdasarkan pada hasil akhir (produk). Realitinya di dalam kelas banyak ditemui prestasi pelajar yang dipaparkan selama berlangsungnya kegiatan pembelajaran sehingga penilaiannya haruslah dilakukan selama kegiatan proses pembelajaran berlangsung.

Pada keadaan tertentu mungkin saja ada tugas yang tidak dapat dikerjakan di dalam kelas, sehingga tugas tersebut harus dikerjakan di luar jam pelajaran bahkan di luar sekolah. Pembelajaran semacam itu dikenali dengan pembelajaran berasaskan projek atau project-based learning. Jika pembelajaran berasaskan projek, apakah itu berupa tugas membuat paper, powerpoint dan lain-lain yang memerlukan penggunaan komputer, di sinilah penilaian autentik digunakan dengan cara menilai hasil belajar berdasarkan penugasan atau projek.

Melalui aktiviti penilaian (assessment) ini tidak hanya untuk mencari maklumat tentang belajar pelajar. Melainkan juga meliputi penekanan pada usaha membantu pelajar agar mampu mempelajari (learning how to learn), bukan ditekankan pada diperolehnya sebanyak mungkin maklumat di akhir tempoh pembelajaran.

Menurut Yasri (2014), penilaian autentik bertujuan untuk mengukur pelbagai kemahiran dalam pelbagai konteks yang mencerminkan keadaan di dunia nyata di mana kemahiran-kemahiran tersebut digunakan. Misalnya, penugasan kepada peserta didik untuk menulis topik-topik tertentu sebagaimana halnya di kehidupan nyata, dan mengambil bahagian aktif. Penilaian autentik ini menekankan pada pengukuran prestasi, doing something, melakukan sesuatu yang merupakan penerapan dari ilmu pengetahuan yang telah dikuasai secara teori.

3.  Jenis-jenis Penilaian Autentik
Keunggulan penilaian autentik ini adalah menggunakan pelbagai cara dan kriteria, tidak mendewakan ujian bertulis yang selama ini guru lakukan. Bahkan ujian bertulis tidak menjadi acuan pokok, ia hanyalah sebagai pelengkap sahaja. Penilaian autentik seboleh mungkin melibatkan parsisipasi pelajar, khususnya dalam proses dan aspek-aspek yang akan dinilai. Jenis-jenis penilaian autentik meliputi: unjuk kerja (performance), penugasan (project), hasil kerja (product), bertulis (paper & pen), portfolio (portfolio), sikap, dan diri (self assessment).

Unjuk kerja (performance)
Penilaian unjuk kerja merupakan suatu penilaian yang meminta peserta untuk menunjukkan dan mengaplikasikan pengetahuan ke dalam berbagai macam konteks sesuai dengan kriteria yang diinginkan (persembahan, tingkah laku, dan interaksi). Dengan bentuk penilaian semacam ini, guru dapat melakukan penilaian ketika pelajar sedang menampilkan persembahan atau kinerjanya di hadapan kelas.

Brown, et.al (2005) menyatakan kelebihan dan kelemahan daripada penilaian kerja. Kelebihannya ialah sebuah persembahan dari pelajar ini terjamin keasliannya dan boleh menjadi sebuah ukuran yang tepat dalam menilai. Selain itu, konteks daripada persembahan boleh digunakan apa yang telah mereka alami atau pelajari dari keadaan sebenar dalam kehidupannya sehingga membolehkan mereka dapat mempersiapkan sejak awal. Brown juga nyatakan kelemahan daripada penilaian kerja ini, iaitu pada aspek tertentu akan sukar untuk memeriksa sama ada telah dinilai cukup bagus. Masalah ini dapat diatasi dengan merakam penampilan, tetapi meninjau kembali unsur-unsur tertentu sangat memakan masa.

Tugasan (project)
Penilaian projek (project assessment) merupakan aktiviti penilaian terhadap tugas yang harus diselesaikan oleh peserta didik menurut tempoh/waktu tertentu. Penyelesaian tugas dimaksud berupa penyiasatan yang dilakukan oleh pelajar, bermula dari perancangan, pengumpulan data, pengorganisasian, pemprosesan, analisis, dan penyajian data. Menurut Saptariana (2014), ada tiga perkara yang perlu diperhatian guru dalam penilaian projek, iaitu: 1) kemahiran peserta didik dalam memilih topik, mencari dan mengumpulkan data, mengolah dan menganalisis, memberi makna atas maklumat yang diperolehi, dan menulis laporan, 2) kesesuaian atau kaitan materi pembelajaran dengan pembangunan sikap, kemahiran, dan pengetahuan yang diperlukan oleh peserta didik, 3) keaslian sebuah projek pembelajaran yang dikerjakan atau dihasilkan oleh peserta didik.

Hasil kerja (product)
Penilaian hasil kerja adalah penilaian terhadap kemahiran pelajar dalam membuat suatu produk tertentu dan kualiti produk tersebut. Ada 2 peringkat penilaian produk, yaitu: (1) penilaian tentang pemilihan dan cara penggunaan alat serta prosedur kerja pelajar dan, (2) penilaian tentang kualiti teknikal dan estetik hasil kerja pelajar (Taufina, 2009).

Tertulis (paper & pen)
Ujian bertulis berbentuk huraian atau esei menuntut peserta didik mampu mengingat, memahami, menyusun, melaksanakan, menganalisis, mensintesis, menilai, dan sebagainya atas materi yang sudah dipelajari. Ujian bertulis berbentuk huraian seboleh mungkin bersifat komprehensif, sehingga mampu menggambarkan ranah sikap, pengetahuan, dan kemahiran peserta didik (Sujarwanta, 2012).

Portfolio (portfolio)
Portfolio dapat diertikan sebagai kumpulan hasil karya seseorang baik dalam bentuk bertulis, karya seni, maupun pelbagai penampilan yang tersimpan dalam bentuk pita video atau audio. portfolio tidak sekadar kumpulan karya seseorang. Walau bagaimanapun, portfolio juga merupakan kumpulan hasil kerja pelajar yang menunjukkan atau memperlihatkan hasil pemikiran mereka, minat, hasil usaha, matlamat, dan cita-cita mereka dalam pelbagai bidang. Portfolio juga merupakan kumpulan kerja pelajar yang representatif menunjukkan perkembangan pelajar dari masa ke masa.

Sikap
Penilaian sikap ialah suatu penilaian yang dapat dilihat secara langsung dalam kehidupan seharian pelajar berupa perilaku dan keyakinan dalam berusaha menunjukkan peribadi yang santun serta kemahuan dalam berlajar.

Diri (self assessment)
Pada penilaian diri ini pelajar diminta untuk menilai dirinya sendiri berkaitan dengan status, proses dan tahap pencapaian kompetensi yang telah dipelajarinya. Teknik penilaian diri boleh digunakan untuk mengukur kompetensi kognitif, afektif dan psikomotor. Penilaian kompetensi kognitif di kelas, contohnya pelajar diminta untuk menilai penguasaan pengetahuan dan kemahiran berfikirnya sebagai hasil belajar dari mata pelajaran Fizik tentang suhu dan kalor.


4. Manfaat Penilaian Autentik
Sekolah-sekolah pada masa ini pelajar harus mampu berfikir kritis, membuat kesimpulan, dan mempunyai input ke dalam pembelajaran mereka sendiri untuk bertahan hidup di zaman yang terus berkembang. Dengan meletakkan penekanan pada aplikasi pelajar mempunyai peluang yang lebih besar untuk memindahkan pengetahuan ke daerah kandungan lain.

Engel, et al (2003) menyatakan terdapat banyak manfaat terhadap penggunaan penilaian autentik. Pelajar menjadi lebih percaya diri kerana mereka dapat melihat diri mereka berjaya. Kejayaan tersebut akan memacu kepercayaan diri untuk terus berani mengambil risiko dalam bersaing menjadi lebih baik. Pelajar juga mampu mengambil alih belajar mereka sendiri, dan membuat keputusan yang memberi kesan pada pengetahuan mereka. Pelajar menjadi lebih bermotivasi untuk belajar. Begitu pula penilaian autentik memberikan beberapa manfaat bagi guru, iaitu penjimatan masa bagi guru. Sebagai guru menjadi berkesan dengan adanya penilaian autentik, masa yang dihabiskan untuk pembuatan tugas di luar kelas menjadi menurun. Pada ibu bapa juga dapat merasakan manfaat dengan melihat keghairahan besar untuk belajar oleh anak-anak mereka, dan pentadbir sekolah mendapatkan keuntungan dengan memenuhi standard akauntabiliti. Semua orang mendapatkan keuntungan ketika menggunakan penilaian autentik.

5. Penerapan Penilaian Autentik
Sebahagian besar guru tidak berminat dan tidak mahu menggunakan penilaian sahih atau penilaian prestasi. Pada umumnya mereka berpendapat bahawa melakukan penilaian sahih itu membuang masa dan tenaga serta terlalu mahal. Apalagi penilaian sahih perlu dirancang dengan baik. Pendapat tersebut tentunya tidak benar. Menilai prestasi dengan ujian bertulis tentu kurang sah, kerana tidak mengukur apa yang ingin dinilai secara keseluruhan. Prestasi perlu dinilai pada saat aktivitinya sedang berlangsung. Kalau penilaian prestasi dilakukan terhadap sejumlah pelajar dan tidak dirancang dulu atau dilakukan asal-asalan, tentu hasilnya tidak dapat dipertanggung-jawabkan kerana tidak konsisten. Dengan demikian kita mungkin berlaku tidak adil terhadap sejumlah pelajar dalam menilai prestasi mereka.

Mahbub (2014) telah melakukan penyelidikan tentang penerapan penilaian autentik pada sekolah menengah atas izada Pondok Aren Tangerang Selatan, Indonesia. Melalui temu bual yang dilakukan oleh tiga narasumber utama, iaitu kepala sekolah, guru dan pelajar. Temu bual kepala sekolah menunjukkan bahawa sekolah memang sudah melaksanakan kurikulum 2013, tetapi belum dapat dilaksanakan dengan maksimum. Karena ini termasuk kurikulum baru yang masih butuh adaptasi dengan keadaan dan persekitaran sekolah. Penilaian autentik belum berjalan dengan baik dan maksimum. Para guru yang mengajar di kelas X sudah mendapat latihan, walaupun baru satu kali saja.

Hasil temu bual tersebut menunjukkan bahawa guru merasa kebingungan dalam melakukan penilaian autentik, terutama dalam membuat instrumen dan lembaran penilaiannya. Masih terdapat salah pemahaman dalam pembuatan form penilaian autentik, yang merangkumi afektif, kognitif dan psikomotorik. Pada penilaian afektif, guru hanya melakukan satu kali dalam satu semester yang dilakukan di akhir semester. Seharusnya guru melakukannya penilaian danilaian dan pembuatan instrumen berdasarakan KD (Kompetensi Dasar) dan penunjuk pembelajaran yang akan di capai, bukan secara keseluruhan. Sedangkan pada penilaian kognitif, guru sudah menjalankan, dan lumayan lebih baik. Kerana ini sudah sering dilakukan oleh guru. Tetapi dalam pembuatan lembaran penilaiannya, masih terdapat kesalahan. Terjadi kesalah pemahaman guru terhadap instrumen penilaian. Guru menggunkanan portfolio yang seharusnya portfolio merupakan kumpulan dari beberapa tugas pelajar yang dihimpun menjadi satu.

Begitu pula pada penilaian kemahiran, guru hanya melakukan penilaianan berupa penilaian projek. Tetapi yang dilaksanakannya pun masih terjadi kesalahan dan kekurangan. Guru baru membuat form/helai penilaian untuk persembahan. Selain itu guru juga merasa kesusahan terhadap penilaian sikap pelajar, kerana guru tidak boleh menilai hanya bergantung seharian di sekolah. Namun jika guru paham konsep dari penilaian autentik ia tahu seharusnya guru juga boleh mengawal semua kegiatan di luar sekolah dengan melibatkan orang tua. Sedangkan tanggapan pelajar masih merasa kurang puas dengan hasil yang diambil ilmunya.
Cumming, JJ, et.al (1999) membincangkan tentang kontekstualisasi dari penilaian autentik dalam mengajar, belajar, dan domain penilaian seharusnya menjadi sebuah upaya di mana masa depan pendidikan lebih terarah. Mereka juga mengangkat sejumlah isu pendidikan yang berkaitan dengan pelaksanaan semasa penilaian sahih diterapkan. Pelaksanaan sederhaanya ialah kewujudan sahih harus seimbang antara simulasi dan tepat sasaran sehingga mampu meningkatkan kualiti pengajaran dan penilaian.

6. Penutup
Penting bagi badan pendidikan untuk pengawas perkembangan dunia pendidikan secara menyeluruh ke seluruh jenjang pendidikan. Penyediaan latihan kepada guru-guru merupakan penyelesaian yang sudah dijalankan, namun penerapan masih kurang dirasakan. Termasuk pembekalan tentang penilaian autentik dan penggunaannya di dalam kelas. Salah faham yang pernah terjadi menjadi tolak ukur untuk terus memperbaiki adanya kejanggalan pada amalan.

Dunia pendidikan haruslah secara aktif melakukan pelbagai inovasi, baik yang menyangkut isi, kompetensi, proses, penilaian, dan pelbagai aspek berkaitan lain. Aspek penilaian merupakan salah satu kunci yang menentukan tujuan kompetensi pembelajaran. Penilaian autentik ideal merujuk pada kinerja secara langsung dapat dinilai. Pelajar diminta untuk menunjukkan tugas mereka untuk mewakili seberapa baik mereka dalam menunjukkan kemahiran dan pengetahuan penting diri. Sebagai bentuk langsung dari penilaian dan mudah untuk dilaksanakan adalah membentuk beberapa forum perbincangan kumpulan, sehingga mereka akan mengeluarkan fikiran untuk membuat argumentatif. Perbincangan tersebut boleh menjadi bukti dari seberapa baik kita mengajar dan apa hasil yang diinginkan.

Oleh kerana itu, masalah penilaian memang sudah selayaknya mendapat perhatian yang mencukupi. Namun, demikian berkembangnya teori yang baru haruslah ditangani secara kritis terutama yang berkaitan dengan keberkesanan dalam penggunaan mereka secara nyata.

Sebagai guru, penilaian autentik tidak hanya membangkitkan evaluasi siswa tetapi juga pada guru bidang pelajaran itu juga. Keberadaan penilaian autentik haruslah dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.




reff : http://secretsains.blogspot.com/2015/06/penilaian-autentik-dalam-pembelajaran.html

Tags:

0 Responses to “Penilaian Autentik dalam pembelajaran di Sekolah”

Posting Komentar

Subscribe

Berlangganan artikel via email

© 2013 Ruang Inspirasi 2015. All rights reserved.
Designed by SpicyTricks